כך זוג צעיר מתל אביב חסך הון על משכנתא במחיר למשתכן

ראיון עם מעיין סבג עבו על החיסכון שלה במשכנתא

״תמיד רצינו לקנות דירה, אבל פשוט לא ראינו איך זה קורה״, מספרת מעיין סבג-עבו, 33, מתל אביב, ״מאז שאנחנו ביחד אנחנו חיים בדירות שכורות בדרום תל אביב, ומבחינתנו, זה ממש לא מקום לגדל בו שני ילדים קטנים״.

מעיין, עורכת דין, ובעלה יהודה, מנהל בכיר במפעל תעשייתי, חלמו על בית מחוץ לעיר, מקום ירוק עם אוויר צח, בו יוכלו לגדל את שני ילדיהם, בני שנתיים וחצי וארבע וחצי. בני הזוג מרוויחים יחדיו שכר הגבוה מהממוצע במשק, ובכל זאת, רכישת דירה בישראל היתה עבורם בבחינת חלום רחוק. ״ללא הון עצמי משמעותי, אין לך היום יכולת לקבל סיוע של משכנתא״, היא מסבירה, ״שנינו, מה לעשות, לא באנו מבתים עם כסף ועל אף שאנחנו עובדים קשה ומרוויחים טוב, דמי השכירות אינם מאפשרים חיסכון מספיק גדול לצורך פרויקט כזה״.

כשמשרד האוצר הוציא אל הפועל את תוכנית מחיר למשתכן, החליטו בני הזוג להגיש מועמדות, ואכן זכו, בדירה ביבנה הירוקה. עם הזכייה, החל תהליך ההתארגנות הפיננסית שנראה תחילה כמסע מורכב ומסובך, שלא לומר בעייתי במיוחד עבור מי שלא מצוי בתחום. מעיין הבינה, לדבריה, שאם ברצונה להשיג את התנאים הטובים ביותר, תזדקק ליועץ משכנתאות מהשורה הראשונה.

ברושור מחיר למשתכן
ברושור של תכנית מחיר למשתכן

בשלב הזה חשוב לציין שפלאנר מתמחה ביעוץ משכתנא לזוכי מחיר למשתכן, ואף מפעילה מחשבון ייחודי המאפשר לכם לחשב כמה תשלמו על הדירה שלכם בפועל.

יהודה ומעיין הם זוג אחד מיני רבים וטובים שמוצאים עצמם באותה סיטואציה. תוכנית מחיר למשתכן סייעה לרבים להגשים את חלום הדירה ויחד עם זאת, מהר מאוד גילו כי הזכייה הינה רק תחילתו של מסע מתיש ומסובך. בשל ניסיונה החיובי, החליטה מעיין להתראיין, מתוך מחשבה שהדרך שעשו היא ובעלה, תוכל אולי לסייע לאחרים כמוהם.

ש: במצב מורכב זה, בו לכל אגורה משמעות, החלטת בכל זאת לפנות ליועץ משכנתאות?

מעיין: מהר מאוד הבנתי שאני הולכת לאיבוד בכל הנושא הפיננסי. בנקים, ריביות, מועדים – הכל היה סופר גדול עלי. הבנתי שעדיף לשלם קצת בשביל להרוויח הרבה, בעצם כמו כל דבר בחיים. אני עורכת דין ואנשים באים אלי ולא הולכים לייצג את עצמם בבית משפט כדי לחסוך בשכרי, נכון?

ש: איך הגעת לplanner ?

מעיין: קראתי על החברה ואביחי, העומד בראשה, באינטרנט, ראיתי המלצות והתרשמתי. התקשרתי אליו וכבר בשיחת הטלפון הראשונה הרגשתי כימיה בינינו. הרגשתי את המקצוענות, הניסיון והכנות. אני בן אדם מאוד אינטואיטיבי ופשוט ידעתי, ובדיעבד, צדקתי בענק.

ש: תוכלי לתאר קצת את תהליך העבודה ביניכם?

מעיין: (צוחקת) קשה לומר שאני עבדתי. הוא ממש הוריד ממני הכל. החלק האקטיבי היחיד שלי היה להביא מסמכים. אביחי עשה את כל העבודה כשהוא ממש מקנה לנו ביטחון ושקט. הרגשנו שאנחנו בידיים טובות ויש מישהו שדואג לכל. בסופו של דבר, בזכותו חסכנו הרבה כסף אז מיותר לומר שזה גם מאוד השתלם.

ש:  איך את בעצם יודעת שחסכתם כסף?

מעיין: אביחי הראה לי את ההצעות של הבנקים למשכנתאות לאורך כל הדרך. ראיתי איפה זה התחיל ואיפה זה נגמר. ראיתי את המלחמה בין הבנקים. לא יכולה להיות מחלוקת על זה שיש פה הצלחה כבירה. הכל שחור על גבי לבן.

ש: תוכלי לכמת עבורנו את ההצלחה הזו?

מעיין: ההצלחה הראשונה היתה כבר בתחילת התהליך, הבנקים לא רצו לאשר את גובה המשכנתא שרצינו, וחששנו שנצטרך לקנות דירה קטנה יותר ,אבל אביחי הצליח להוציא לנו אישור לגובה המשכנתא שהיינו צריכים ובזכות זה בחרנו את הדירה שרצינו. בפרמטר השני , הוא הצליח אפילו יותר ממה שציפה בעצמו. בדרך כלל הצלחה מסחררת מתבטאת בכ 0.5% הוזלה בריבית. אביחי הצליח להוזיל בלמעלה משיעור זה, שהתבטא בחיסכון של למעלה מ-100 אלף שקל. סכום משמעותי לכל הדעות, סכום קריטי שהתפנה לנו ולכן, אין פה ספקות מבחינת: זו הצלחה גדולה!

במסלול המרכזי, הוזלנו את הריבית שהציע הבנק מ3.95% ל3.4% (ריבית קבועה לא צמודה), חיסכון עצום שהצטבר ל 100 אלף ש"ח במשכנתא של 1.3 מיליון.

ש: אז למעשה, באמצעות התוכנית הממשלתית של מחיר למשתכן ועבודתו של אביחי, הצלחתם להגשים את החלום.

מעיין: ממש כך. קנינו דירה יפהפייה שתהיה מוכנה עוד שנתיים וחצי. 5 חדרים, 2 חניות, מחסן, מרפסת, בשכונה צעירה ומתפתחת, ירוקה. מי היה מאמין? אנחנו רכשנו את הדירה בסכום של 1.45 מיליון שקל וכבר היום הדירה מוערכת בשווי של 1.9-2 מיליון שקל. אם מוסיפים לזה חיסכון של למעלה מ- 100 אלף שקל בריביות, אין לי ספק שעשינו עסקה מצוינת. בזכות התנאים שאביחי השיג עבורנו, היינו צריכים לגייס הון עצמי של 150 אלף שקל בלבד וזה כבר הפך את החלום לדירה משלנו לריאלי.

ש: אז למעשה הסתיים הקשר שלך עם יועץ המשכנתאות?

מעיין: ממש לא. אביחי הוא אחד שעושה הכל מהלב. הוא לא אחד שמסמן וי ומתקדם. הוא מלווה, בוחן מידי פעם  את הסכם המשכנתא לראות שהתנאים עדיין אופטימליים בשוק שמשתנה כל הזמן, ובכלל, אני חופרת לו על כל דבר והוא תמיד שם בשבילי. אפילו לגבי ביטוח החיים התייעצתי איתו.

ש: אז זהו….עוזבים את תל אביב ומגשימים חלום?

מעיין: חד משמעית. די, מחכים לעבור לפרק הבא בחיים. מיצינו את התל אביביות לגמרי.

דילוג לתוכן